Een col, een bierbrouwerij, een dubbele stad en een Hanzestad

Aan de IJssel ligt één van de negen Hanzesteden die Nederland rijk is. Zutphen heeft het in diverse oorlogen zwaar te verduren gehad, maar mede dankzij de Stichting Wijnhuisfonds is het middeleeuwse karakter van de stad behouden gebleven.

De film is te vinden op pagina Gelderland

We fietsen op het meest westelijke deel van Schouwen-Duiveland naar de dubbele plaats Burgh-Haamstede. De route voert ons door mooie plaatsjes en door de duinen, die tijdens de Tweede Wereldoorlog deel uitmaakten van de Atlantic Wall.

De film is te vinden op pagina Zeeland

Met 613 meter is de Col du Ferrier geen hoge berg, maar desondanks zeer geliefd bij amateurwielrenners. Wij beklimmen deze berg met de motor tussen onze benen.

De film is te vinden op pagina Provence-Alpes – Côte-d’Azur

Met de camper zijn we onderweg naar Oostenrijk en we nemen daarvoor de SS50 van Feltre naar Belluno. Maar voordat we op pad gaan, bezoeken we in Feltre nog een winkel bij een oude bierbrouwerij.

De film is te vinden op pagina Veneto

Noordrijn-Westfalen, Zeeland, Provence en Bourgogne

Reeds in de oudheid beschikte Domburg over thermen en een badhuis. Maar mede door toedoen van een paar Middelburgse dames kreeg de plaats in de 18e eeuw onder de welgestelden bekendheid vanwege het heilzame water. In de vorige eeuw kwamen kunstenaars hier hun inspiratie opdoen.

De film is te vinden op pagina Zeeland

In het departement Saône-et-Loire nemen we de fiets om langs de Loire te kunnen rijden. Onderweg rijden we over een meer dan voortreffelijk fietspad, maar de Loire zien we amper. Gelukkig komen we onderweg bij toeval bij een prachtig gerestaureerde ijsmachine die het bekijken meer dan waard is.

De film is te vinden op pagina Bourgogne – Franche-Comté

Net over de grens bij het plaatsje Well ligt Kevelaer dat vroeger zelfs tot de Nederlanden heeft behoort. Een marskramer gaf gevolg aan de oproep van Maria om ter Hare ere een kapel te bouwen en vanaf dat moment werd Kevelaer een bedevaartsoord.

De film is te vinden op pagina Noordrijn-Westfalen

We pakken de motor voor een korte rit vanaf Gréoux-les-Bains over de D952 en de D315. De weg voert ons langs het stuwmeer in het Lac d’Esparron. Vanaf de weg is de stuwdam te zien die Le Verdon tot een stuwmeer maakt.

De film is te vinden op pagina Provence-Alpes – Côte-d’Azur

Limburg, Le Gard, Hérault en Lozère

Het Rooms-katholieke Limburg beschikt over zo'n 3.500 kruisen en kapellen die langs de weg en velden staan. Aan veel van deze monumenten zit een geschiedenis vast. We fietsen met de brochure van de Stichting Kruisen en kapellen langs de kruisen en kapellen in de gemeente Bergen. De eerste route voert noordwaarts richting Afferden en Siebengewald, de tweede zuidwaarts richting Wellerlooi en De Hamert.

Beide films zijn te vinden op de pagina Limburg.

Het plaatsje Saint-Jean-du-Gard leefde vroeger van de kastanjes. Tegenwoordig moeten ze het vooral hebben van de toeristen die met een beetje geluk kunnen genieten van lokale festiviteiten zoals een containerrace.

De film is te vinden op pagina Occitanië.

We fietsen langs twee idyllische plaatsjes die op de maan gelegen lijken te zijn. Salasc telt slechts zo’n 190 inwoners en Mourèze ligt in een keteldal. Deze plaats is bekend vanwege het Cirque de Mourèze, een bijzonder natuurfenomeen. Het cirque is omringd door rotsen die met een hoogte van 170 tot 530 meter. De vormen hebben namen als de duivel, de slang, de kikvors, de sfinx, de non, de zebra etc. We bezochten het cirque al eens eerder.

Beide films zijn te vinden op pagina Occitanië.

Na ons bezoek aan Florac nemen we de N106 richting Mende. De route voert ons door de Corniche des Cévennes, een voormalige koninklijke route in Frankrijk die wordt gevormd door de hoogste plaatsen van de Cevennen in het Nationaal Park Cevennen. We rijden over de Col de Montmirat tot aan Balsièges door een van de dunst bevolkte gebieden van Frankrijk.

De film is te vinden op de pagina Occitanië.

Westfriesland, Limburg en Beieren

Fietsen in Westfriesland staat garant voor het bekijken van veel bijzondere en prachtige (gerestaureerde) boerderijen en andere huizen. Een grote concentratie van dergelijke huizen vormt het dorp Twisk dat niet voor niets een beschermd dorpsgezicht is.

De film is te vinden op pagina Noord-Holland.

Medemblik is het kleinste van de havenplaatsen in Westfriesland. De historie verhaalt van de strijd tegen, maar ook van voorspoed dankzij het water. Het kasteel van Medemblik vervulde tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol als opslagplaats van de Nachtwacht van Rembrandt.

Aan de buitenbocht van de Maas op de meest gunstige plek voor een oversteek ligt Well. Deze locatie was gunstig voor de economische ontwikkeling. Well herbergt een historisch kerkhof op de plek waar ooit de oude Sint Vituskerk stond. De vroegere bewoners van het prachtig kasteel waren van groot belang voor dit mooie plaatsje dat sinds een paar jaar de woonplaats is van Wim.

De film is te vinden op de pagina Limburg.

De Maas is een regenrivier en kan dus flink in waterstand variëren. Na de recente overstromingen zijn tal van maatregelen getroffen om nieuwe overstromingen te voorkomen. Het kasteel van Well is onherroepelijk met de Maas verbonden. Helaas is het kasteel zelf niet te bezichtigen.

We rijden met de camper een deel van de Romantische Straße van zuid naar noord tussen de plaatsen Rothenburg o/d Tauber en Tauberbischofsheim.

De film is zowel te vinden op pagina Beieren als pagina Baden-Württemberg.

Cevennen, Lozère, Walcheren en Westfriesland

Vorige maand hebben we de Westfriese stad Hoorn voor het voetlicht gebracht. Deze stad had haar gloriedagen tijdens de Gouden Eeuw dankzij de Vereenigde Oostindische Compagnie. Deze maand gaan we terug naar deze plaats om de haven eens nader te bekijken.

De film is te vinden op pagina Noord-Holland.

Zeeland leent zich prima voor mooie fietstochten. Wij reden in Walcheren een route die we met behulp van de Fietsknoopapp hebben uitgezet. De route bracht ons onder andere langs Veere, het plaatsje dat groot is geworden door de wolhandel met Schotland.

De film is te vinden op pagina Zeeland.

Op onze camperroute door Lozère passeerden we een plaatsje dat aan drie rivieren ligt. De naam Florac-Trois Rivières refereert uiteraard aan deze ligging maar komt deels van het Latijnse woord Flora dat waterbloem betekent.

De film is te vinden op pagina Occitanië.

De Cevennen is een ruig gebied in het Centraal Massief dat opgenomen is op de Werelderfgoedlijst. Dit prachtige gebied doorkruisen we met de camper vanaf Saint Jean-du-Gard in noordelijke richting over de D983 en D984. De wegen in de Cevennen zijn niet altijd breed, dus voor de chauffeur is het wel oppassen geblazen.

Westfriesland, een camperrit en overheerlijk ijs

We fietsen door Westfriesland naar Hoorn en passeren plaatsen als Midwoud, Zwaagdijk, Blokker en Nibbixveen. Onderweg vergapen we ons aan de vele prachtige en goed onderhouden huizen.

De film is te vinden op pagina Noord-Holland.

De Gouden Eeuw heeft Hoorn veel voorspoed gebracht. De welvaart uit de periode met de Verenigde Oost-Indische Compagnie valt nog steeds te bewonderen in de gezellige straten en aan de prachtige pleinen.

Met de camper rijden we over de D39 van St Hippolyte-du-Fort naar Lasalle door de Vallée-de-la-Salingrenque. Hippolyte wordt ook wel de Poort naar de Cevennen genoemd.

De film is te vinden op pagina Occitanië.

Aan de voet van de Pyreneeën ligt het op het eerste gezicht uitgestorven plaatsje Saint-Martory. De ligging aan de Garonne stond ooit garant voor welvaart. Wat resteert is een prachtig kasteel én een Pipowagen waarin de Nederlandse Kim overheerlijk eigengemaakt ijs verkoopt!

‘Portils, een duivel, wijn, een klooster en een begraafplaats

Foix is zo'n typisch Frans stadje met een kasteel dat over de plaats uitkijkt. Dit stadje heeft het zwaar te verduren gehad in de Godsdienstoorlogen. Wandelend kun je genieten van de portils die her en der de huizen aan beide kanten van de straat verbinden.

De film is te vinden op pagina Occitanië.

We bezochten al eens eerder een brug die verbonden was met een legende over een duivel. Tijdens onze fietstocht door de Gorges-de-Hérault passeerden we ook weer zo'n brug. De brug overspant de Hérault waarin of waarnaast talrijke mensen vertier zoeken.

Onze fietstocht door de Gorges-de-Hérault ging richting Saint-Guilhem-le-Désert. Het plaatsje ontstond rond het klooster dat door Willem van Orange werd gesticht. Dit prachtige plaatsje slingert zich omhoog door een nauwe kloof.

Op onze terugweg van Kroatië zochten we een camperplaats in Zuid-Tirol op. Die ligt naast het stationnetje van Welsberg-Taisten. En uiteraard gingen we dit plaatsje ook even bekijken. Het plaatselijke kerkhof bleek een wel heel mooi gebouw te herbergen.

De film is te vinden op pagina Trentino.

De D119 tussen Mirepoix en Carcassonne, beide trouwens prachtige plaatsen die we eerder al hebben bezocht, gaat deels over de  Route-des-Vins-de-la Malepère. Je verwacht dan tussen de wijngaarden door te rijden, maar feitelijk reden we er bovenlangs.

De film is te vinden op pagina Occitanië.

Vestingsteden, een camperroute en een fietstocht

Op onze reis vanaf Bruniquel naar Gaillac passeerden we het vestingstadje Castelnau-de-Montmiral. Dit mooie, hoog gelegen stadje werd al in de 13e eeuw gesticht. Het prachtige middeleeuwse centrum, compleet met schandpaal, is een lust voor het oog.

Occitanië

De vestingstad Geertruidenberg heeft een karakteristiek marktplein. Bijna 1000 jaar geleden was de markt al het kloppend hart van een bloeiend handelscentrum. Menno van Coehoorn maakte van de stad een belangrijke vesting  binnen de Zuiderwaterlinie om de Fransen tegen te houden.

Noord-Brabant

We nemen de fiets om op Walcheren een rondje vanaf Gapinge over Domburg te maken. Onderweg passeren we leuke kleine plaatsen zoals Serooskerke, Oostkapelle, Grijpskerke en Sint Laurens, allemaal dorpen met leuke wetenswaardigheden.

Zeeland

We verplaatsen door de Tarn en nemen de D964 tussen Bruniquel en Gaillac. In dit gebied tussen de Aveyron en de Tarn liggen veel steden en vestingdorpen, met een overvloed aan abdijen, wijngaarden en boomgaarden. Onderweg passeren we het mooi gelegen vestingplaatsje Castelnau-de-Montmiral dat we uiteraard ook even bezoeken.

Occitanië

Havenstad, strijdende dorpen en vertrek uit Israël

Het plaatsje Salers strijdt al jaren met Saint Cirq-Lapopie om de eerste plek op de lijst ‘Plus beau villages de France’. De naam van dit plaatsje is ook de naam van een bijzonder koeienras. De huizen ogen allemaal grijs, wat niet verwonderlijk is. Want voor de bouw is met name vulkanisch gesteente gebruikt.

Auvergne - Rhône-Alpes

Ook het plaatsje Saint-Cirq-Lapopie strijdt al jaren om de eerste plek op de lijst ‘Plus beau villages de France’. Het dorp ligt prachtig en hoog boven de Lot, maar was bijna ten dode opgeschreven. Totdat de burgemeester kunstenaars aantrok die er gratis mochten komen wonen, mits ze de huizen gingen opknappen. En zo geschiedde! Het resultaat mag er zijn.

Occitanië

De Michelingids markeert bepaalde routes met een groene streep, wat wil zeggen dat het traject als schilderachtig wordt beoordeeld. Uiteraard willen wij dat telkens weer graag beoordelen. Dus reden we deze zomer met de camper over de D19 (Tarn-et-Garonne) en D115 (Tarn) tussen Caylus en Bruniquel. Vanaf St Antonin-Noble-Val heette dit deel van de route de Gorges-de-l'Aveyron.

De film is te vinden op pagina:

Volgens de overlevering woonde ooit een zekere Zierik aan de Ee. Dat riviertje werd op een gegeven moment Zierik’s Ee en uiteindelijk ontstond er Zierikzee. Deze monumentale stad telt meer dan 500 monumenten en noemt zichzelf graag ‘de Parel aan de Oosterschelde’.

Zeeland

Op het hoofdkwartier van UNTSO in Jeruzalem werkt een internationale staf, waaronder ook veel lokale inwoners van Israël en de Westbank. Eenmaal per jaar laten de Palestijnse werknemers van deze staf graag hun collegae kennismaken met de Palestijnse cultuur. Muziek, dans en culinaire versnaperingen worden gepresenteerd op deze Palestinian Day.

Special

De missie zit er op en de thuisreis is weer aanstaande. Normaal neem je het vliegtuig terug naar Schiphol, maar dat gaat voor Wim niet op omdat hij zijn privéauto bij zich heeft. Uiteraard kan die net als bij aanvang van de missie weer in een container worden getransporteerd, maar er zijn ook twee andere opties. Rijdend over land vanuit het Midden-Oosten valt af omdat er geen andere Nederlanders op dat moment mee kunnen reizen. Dus wordt de auto verscheept (niet in een container deze keer) en Wim mag meereizen op het roll-on-roll-off-schip. En onderweg worden honderden Fiat Doblo’s ingeladen. Een manier van reizen op lange afstanden die ook menig camperaar zal aanspreken!

Middeleeuws kuuroord, Vechtdalstadje, woestijn en nog meer!

In Bourgogne-Franche Comté ligt tussen de Loire en de Charolais Bourbon-Lancy. Dit plaatsje, met prachtige vakwerkhuisjes in de middeleeuwse wijk, staat al sinds de oudheid bekend om de kwaliteit van het water en is dus een kuuroord.

Bourgogne - Franche-Comté

Met de motor doorkruisen we de Luberon en passeren prachtige plaatsjes zoals Céreste, Reillanne, Viens, Saint-Martin-de-Castillon en Simiane-la-Rotonde. En sommige plaatsjes hebben we ook te voet bewonderd.

Provence-Alpes – Côte d’Azur

Aan de Overijsselse Vecht ligt het unieke Vechtdalstadje Ommen. De plaats ontstond aan een doorwaadbare plaats in de Vecht en ontving in 1248 stadsrechten. Het Nationaal Tinnen Figuren Museum is hier gevestigd.

Overijssel

Met de camper rijden we door Quercy in Occitanië. De route loopt over de N122 en de D19 in het Departement Lot. Dit is een van de routes die de Michelinkaart aanduidt als 'toeristisch interessant'.

Occitanië

Een van de bekendste woestijnen is Wadi Rum in Jordanië. Hier gaf Lawrence of Arabia leiding aan Arabieren in hun strijd tegen onderdrukking. Met een jeep doorkruisen we dit prachtige natuurfenomeen en laten ons door de gids de verhalen rond Lawrence vertellen.

Special

Een heel jaar wonen in Israël wil nog niet zeggen dat je ook alles wat het land te bieden heeft, hebt kunnen bekijken. Maar gelukkig heeft Israël ook een soort Madurodam waar je met zevenmijlslaarzen door het land kunt struinen.

Tips voor camperaars en motorrijders