Informatie
Duitsland is voor ons snel te bereiken en heeft veel aantrekkelijke en historische plaatsen. Voor motorrijders zijn vaak de Eifel, de Harz of het Zwarte Woud de bestemmingen.
We hanteren de indeling in deelstaten. Onderstaande kaart laat zien welke deelstaten Duitsland heeft.
Duitsland als camperland
Onderstaande informatie is bijgewerkt voor zover mogelijk, maar er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het is verstandig om voor de reis te checken of er ondertussen geen wijzigingen zijn.
Info camper
De voorzieningen voor campers zijn in Duitsland zeer goed.
Wanneer er geen camperplaats is, mag langs de snelwegen, aan de straat of op een parkeerplaats overnacht worden voor maximaal 24 uur.
In winterse omstandigheden zijn winterbanden verplicht, zoals bij sneeuw en ijzel. De Duitse wetgeving maakt een onderscheid tussen banden die vóór en vanaf 1 januari 2018 zijn geproduceerd:
winterbanden uit 2017 of ouder
moeten voorzien zijn van een M+S-codering (modder en sneeuw) op de zijkant;
winterbanden uit 2018 of nieuwer
moeten voorzien zijn van een sneeuwvloksymbool op de zijkant. Alleen M+S voldoet dus niet!
Sneeuwkettingenzijn verplicht bij door borden aangewezen trajecten op de aangedreven assen.
Campers zwaarder dan 3500 kg dienen de regels voor vrachtauto's op te volgen.
Let er ook op dat bij maximale breedte-aanduidingen, bv bij Baustellen, de maat inclusief de spiegels wordt bedoeld!
De afstand tot de voorligger moet minimaal een halber Tacho zijn (dus bij 100 km/u is dat 50 m). De politie treedt streng op bij overtredingen!
Als bestuurder mag je alleen een mobiele telefoon gebruiken als de motor van het voertuig is uitgezet.
Motorland
Duitsland als motorland
Onderstaande informatie is bijgewerkt voor zover mogelijk, maar er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het is verstandig om voor de reis te checken of er ondertussen geen wijzigingen zijn.
Info motor
De wegen in Duitsland zijn prima motorwegen. Door de vele berg- en heuvelachtige streken is het een aantrekkelijk land voor toertochten.
In Duitsland is het verboden om te slalommen tussen langzaam rijdend of stilstaand verkeer.
Voor het overige gelden nagenoeg dezelfde regels als in Nederland.