Nieuwe camper

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2023/08

Hallo reader,

In een zomer die bol staat van weerextremen hebben wij het geluk aan onze kant gehad. Door omstandigheden konden we deze keer niet afreizen naar verre landen en hebben we België en Zuid-Nederland bezocht. Extreme hitte en grote hagelstenen bleven ons bespaard. En hoewel we enkele buien hebben gehad, zijn we nauwelijks nat geworden omdat we net konden schuilen onder een carport of juist op dat moment een overdekt terrasje vonden. Noodweer was er rondom ons, maar gelukkig niet waar wij waren. Anderen hebben helaas niet zoveel geluk gehad. We hopen dat jullie niet het slachtoffer zijn geworden van hagelstenen, overstromingen of de hitte.
In deze nieuwsbrief nemen we je alvast (als extra) mee naar twee van de door ons bezochte plaatsen in België, namelijk de speelkaartenstad en de Parel van het Hageland. In Noord-Limburg bezochten we een gehucht dat ooit over een kasteel beschikte. Van onze Scandinaviëreis resteren ook nog een aantal films. Deze maand laten we je kennis maken met een Zweeds kuuroord. In Frankrijk vonden we weer een plaatsje met een bijzonder karakter en in Spanje een leuk plaatsje dat van ons die titel ook zou mogen dragen.
Tot slot nemen we je mee op een rit met de camper in Spanje. Bij ons bezoek aan Cuenza vonden we een camperplaats naast het auditorium en dicht bij het centrum, maar die ons te druk leek met al die bussen die af en aan reden. We zochten via Campercontact naar een alternatief en vonden een andere camperplaats die prachtig langs een riviertje moest liggen. Maar de TomTom had voor ons een grote omweg bedacht die ons twee keer op verschillende hoogtes langs de rivier Huécar bracht. Maar de grote omweg bleek wel een pracht van een route te zijn die ons zelfs door het centrum van Cuenza voerde. Aangekomen bij de camperplaats bleek echter dat de oversteek over de brug naar de bewuste camperplaats voor campers verboden was. Uiteindelijk besloten we toch maar bij het auditorium te overnachten. De drukte van bussen bleek gelukkig alleszins mee te vallen. En wil je zelf daar eens overnachten, weet dan dat je ondergronds moet gaan om aan een betaalautomaat de overnachting te kunnen betalen!

Veel kijkplezier!

Het Mooie plaatsen-team
Sweden

Kuuroord

Veel oude vissersplaatsen hebben een ontwikkeling doorgemaakt via kuuroord naar badplaats. Grebbestad is ook zo’n plaats. Velen komen voor een kuur of een bad, of zoeken hier, al dan niet met een boot, een beetje vertier.

Anticlimax

De vroegere heerlijkheid Geijsteren kent een bewogen geschiedenis. De Tweede Wereldoorlog heeft een einde gemaakt aan het verblijf van de familie die sinds 1840 over Geijsteren mocht beschikken.
France

Karakterstadje

Het dorpje Parné-sur-Roc is er een met een karakteristieke uitstraling. In vroegere jaren werd er kalk voor de landbouw gewonnen. De meestermetselaar Charles Fripier bouwde er huizen in terracotta kleuren, wat het dorp een prachtig aanzien geeft.

Oude dorpskern

Tussen de kapen Cabo de San Antonio en La Nao, beschut door het massief Montgó, ligt de badplaats Jávea. Maar het prachtige, oude deel van deze plaats is ons eigenlijke reisdoel. En wat ons betreft, mag deze plaats op de lijst van mooiste Spaanse dorpen!

Grote omweg

We zijn in Cuenza op zoek naar een camperplaats. Om daar te komen moeten we een flinke lus maken die ons twee keer langs de Huécar brengt. De route bleek door een verrassend mooi decor te voeren en bracht ons zelfs in het centrum van Cuenza!

Fietstocht

Vanaf de camperplaats in Huizen fietsen we een rondje door de gemeente Gooise Meren. De route voert ons door bossen en over de heide en onderweg passeren we Naarden Vesting. Een film over deze plaats publiceerden we al een paar maanden geleden.

Parel van Hageland

Op de grens van de Kempen en het Hageland ligt het charmante Aarschot dat zichzelf "parel van het Hageland" noemt. En niet onterecht! Het langs de rivier de Demer gelegen stadje is zelfs van oudsher een hertogdom. En feesten kunnen ze er ook!

Speelkaartenstad

Op het kruispunt van twee grote handelsroutes en in de bescherming van het jachtkasteel van de hertogen van Brabant ontstond Turnhout. Ooit was het een belangrijk centrum voor de productie van linnen en kant, maar nu richt men zich op speelkaarten.

Wat publiceren we komende maand?

Komende maand rijden we met de camper, de motor en de fiets een route in respectievelijk Noorwegen, Frankrijk en Nederland. In Spanje bezochten we een prachtige plaats en fietsten we over een van de Vies Verdes. Daarnaast kun je een film over een historische plaats in Frankrijk verwachten.