Nieuwe camper

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2023/06

Hallo reader,

Het is alweer 3 maanden geleden dat we afreisden naar Zuid-Europa voor wat beter weer. Omdat ook in Zuid-Frankrijk het weer nog niet optimaal was, kwamen we uiteindelijk in Spanje terecht waar we wat het weer betrof, met de neus in de boter vielen. Een dikke maand waren we onderweg en ons zuidelijkste reisdoel was uiteindelijk El Castell de Guadalest. Van die plaats hebben we een impressie op de website gezet. Daarnaast kun je ook een film over een fietstocht vinden die we maakten in de buurt van Albarracín. Wat het fietsen in Spanje betreft, kunnen we alleen maar enthousiast zijn. Ons viel op dat autorijdende Spanjaarden bijzonder veel rekening houden met fietsers en altijd ruime afstand bewaren bij het inhalen. En wanneer het onoverzichtelijk is, wacht de autorijder op veilige afstand tot het veilig genoeg is om in te halen. Daar kunnen de autorijders in Nederland nog iets van leren!
We hebben trouwens ook nog wat films van onze Scandinaviëreis. Zo bezochten we het Noorse Fredrikstad en reden we met de camper rond het Romsdalsfjord. En dat rondreizen met de camper in Noorwegen ook risico's met zich meebrengt, tonen de beelden van een onfortuinlijk Nederlands reisgezelschap in die laatstgenoemde film.
Maar we vergeten ook Nederland niet. Rond de Kagerplassen maakten we een fietstocht die ons langs prachtige molens voerde en in het vestingstadje Naarden bekeken we de historische gebouwen.

We hopen dat er voor jullie weer leuke reissuggesties tussen zitten. Veel kijkplezier!

Het Mooie plaatsen-team

Vervolg Franse tolwegen

Afgelopen maand hebben we al in onze nieuwsbrief gemeld dat er in Frankrijk nieuwe tolwegen opduiken die moeilijk als zodanig zijn te herkennen. In het AD stond recentelijk een artikel over dezelfde snelweg en worden toeristen gewaarschuwd voor de hoge boetes die kunnen oplopen tot 375 euro! Ook de ANWB waarschuwt op dit moment haar leden op de website. Wees gewaarschuwd!
Norway

Noorse vesting

Koning Fredrik II stichtte een stad om zichzelf en de inwoners te beschermen. Hij vernoemde de stad zelfs naar zichzelf: Fredrikstad. In de binnenstad vind je nog tal van prachtige oude huizen.

Hollandse vesting

Een van de best bewaard gebleven vestingsteden in Europa is Naarden. Om het in karakteristieke stervorm gebouwde plaatsje is meermalen gevochten. De plaats telt vele historische monumenten.

Hoog op de rots

Bovenop een rots ligt het kasteel van Guadalest met direct daaronder de oude wijk Arrabel. Deze plaats telt talloze musea en is opgenomen op de lijst van 100 mooiste dorpen in Spanje. Het is een bezoek meer dan waard.

Water en zout

We hebben de fiets genomen voor een rit door de Sierra de Albarracín en zijn op weg naar de waterval Cascada Batida en de zoutvelden Salinas de Royuela. De route voert ons door een prachtig landschap.

Mooie molens

Met de fiets maken we een prachtig rondje langs de Kagerplassen en genieten onderweg van de vele molens en mooie dorpen. Om terug te komen bij de camperplaats nemen we een klein veerpontje.
Norway

Mooie route

Met de camper zijn we onderweg van Tresfjord naar Mittet. De route voert rond het prachtige Romsdalsfjord. Onderweg passeren we een Nederlands stel dat met de camper van de weg is geraakt.

Wat publiceren we komende maand?

Komende maand kunnen jullie films tegemoet zien van een oud Nederlands vissersdorp, een kleine Zweedse badplaats, een schilderachtig Frans stadje en een Spaans dorp dat tot de mooiste van Spanje hoort. Daarnaast rijden we met de camper over een bruggenroute in Noorwegen en door een Spaans nationaal park. Tot volgende maand!