Nieuwe camper

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2023/03

Hallo reader,

De afgelopen maanden hebben we volop kunnen gebruiken om weer tal van filmpjes over onze reizen in 2022 te maken. Daarom kunnen we ook deze maand weer acht films aankondigen. Zes van die films verhalen over onze Scandinaviëreis. In Noorwegen, Zweden en Denemarken hebben we mooie plaatsen bezocht, gefietst langs mooie plekken en over mooie trajecten gereden. Maar we waren ook nog in Frankrijk, waar we weer een aantal mooie plaatsen hebben gevonden. Van twee van deze plaatsen tref je deze maand alvast een film aan.

Veel kijkplezier!

Het Mooie plaatsen-team
France

Vissersdorp

Yport (2)
De westkust van Normandië staat bekend om de prachtige krijtrotsen en vissersplaatsen. Het dorp Yport kent een lange geschiedenis als vissersplaats die af te lezen is van de prachtige decoraties in de lokale kerk.
France

Geschiedenis

Sainte-Suzanne (3)
Het historische plaatsje Sainte-Suzanne staat zowel op de lijst van mooiste dorpen van Frankrijk als op de lijst van plaatsen met een bijzonder karakter. En bijzonder is dit plaatsje zeker want je kunt er gratis geschiedenisles krijgen.

Brandgevaar

Laerdal (1)
Aan het Sognefjord ligt de oude handelspost Lærdalsøyri, een stadje met prachtige houten huizen. In 2014 heeft helaas een grote brand veel van deze prachtige huizen in de as gelegd en vele mensen dakloos gemaakt. Maar er valt nog genoeg te bewonderen!

Bergpas

Sognefjellet (2)
De toeristische route Sognefjellet voert ons over de hoogste bergpas van Noorwegen. Onderweg nemen we de tijd om een afgelegen berghut te bekijken waar in de 19e eeuw de Oostenrijks-Britse filosoof Ludwig Wittgenstein in afzondering woonde en werkte.
Sweden

Scherenkust

FT Bohuslän (2)
We fietsen langs de scherenkust van Bohuslän van het Capri natuurreservaat zuidwaarts naar het op een eiland gelegen Öddö. Onderweg passeren we Strömstad dat bekend staat vanwege de garnalenvisserij.
Denmark

Kastelen

FT Hovedstaden (1)
Denemarken telt veel kastelen. Wij gaan met de fiets langs twee bijzondere kastelen in Hovedstaden, namelijk het grootste renaissancegebouw in Scandinavië, en een van de kastelen van de Deense koninklijke familie.

Tsunami

Geiranger (1)
Het dorp Geiranger ligt aan het bekendste fjord van Noorwegen. Een instabiele bergwand maakt dat de inwoners moeten leven met de angst voor een tsunami. Het weerhoudt de toeristen er echter niet van dit plaatsje te bezoeken.
Sweden

Kuuroord

Gustafsberg (3)
Aan de kust van Bohuslän liggen tal van badplaatsen. De badplaats Gustafsberg is tevens een prachtig kuuroord dat op een steenworp afstand van Uddevalla ligt. Vanuit die plaats kwamen de welgestelde gasten per koets of per boot om hier te kuren.

Onze reis (deel 6 - slot -)

Onze reis door Noorwegen loopt ten einde. De terugweg zal via Zweden en Denemarken verlopen. Voordat we de grens naar Zweden passeren, bezoeken we nog het aan het strand gelegen Fuglevik. De camperplaats aldaar konden we niet vinden en de inwoners wisten ons ook niet te helpen. Maar over een overnachting langs de weg aan het strand deed niemand moeilijk. Ook bezochten we nog de naar koning Frederik genoemde stad Frederikstad. Op de camping van deze plaats hadden zich liefhebbers van hotrods verzameld. De meest mooie exemplaren, sommige zelfs met caravans, mochten we bewonderen. Na het oversteken van de Noors-Zweedse grens zochten we een kampeerplek op camping Seläter. Op de fiets maakten we een mooie fietstocht die ons ook in Strömstad bracht. Na een paar dagen gingen we weer rustig op pad, met onderweg een paar stops in Grebbestad, bij de rotstekeningen van Tanum en in Fjällbacka. De camperplaats in Hamburgsund was onze overnachtingsplaats. Ook de daarop volgende dag bezochten we weer een aantal mooie plaatsen, zoals het kleine kuuroord Gustafsberg, het kustplaatsje Lyckorna en de grotere plaats Stenungsund. Op een parkeerplaats bij Steninge stonden we op een steenworp afstand van het strand waar de honden zich konden uitleven. Vanuit het Zweedse Helsingborg bracht de veerpont ons naar het Deense Helsingor. Een camperplaats bij een boerderij in het vissersdorp Gilleleje was voor een aantal nachten ons onderkomen. Van daaruit maakten we een prachtige fietstocht langs de kastelen van Hillerød en Frederiksborg. De oversteek vanaf Sjælland naar Fyn over de Storebaeltsbroen verliep niet helemaal zoals we hadden gehoopt. Zoals we eerder al vertelden, hadden we een tag aan boord die we in Noorwegen konden gebruiken om zonder extra handelingen te kunnen betalen op veerponten en op tolwegen. We hadden ergens gelezen dat die ook in Zweden en Denemarken kon worden gebruikt. Maar bij de toegangspoort tot de brug werkte die helaas niet en tot overmaat van ramp bleek ook de betaling met pinpas en creditkaart niet te lukken. Gelukkig had Jo, de broer van Wim, ruimte gehouden zodat eventueel terug kon worden gestoken. En dat bleek nu nodig. De laatste camperplaats op onze Scandinaviëreis was bij een oude boerderij in Magtenbolle van waaruit we nog een laatste fietstocht hebben gemaakt naar Odense. Daar was net het eindejaarsfeest van de universiteit gaande met feestende studenten in rondrijdende vrachtwagens met muziek en versieringen. Met dit stadsbezoek kwam er een einde aan deze prachtige Scandinaviëreis. Alleen jammer dat we het met name in het fjordengebied van Noorwegen niet echt hadden getroffen met het weer.

Van de meest interessante belevenissen, mooie plaatsen en mooie trajecten kun je in de komende maanden nog films tegemoet zien!

Wat publiceren we komende maand?

Komende maand kunnen jullie films tegemoet zien van onder andere de geboorteplaats van Hans Christiaan Andersen, de stad van de 24-uurs races en een stad van de Olympische Winterspelen. Maar ook van kleinere plaatsen in Zweden, Frankrijk en Nederland. Tot volgende maand!