Nieuwe camper

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2023/02

Hallo reader,

We zijn het nieuwe jaar begonnen met de publicatie van 8 films. Om alvast in de stemming te komen voor het komende camperseizoen! In Luxemburg bezochten we de oudste stad van dit hertogdom en in Frankrijk stapten we op de motor voor een rit door de Mayenne. Met de camper reden we een kort traject door een mooi decor in de Jura. In Noorwegen reden we over de zoveelste toeristische route die ons langs de beroemdste waterval van het land voerde. Eveneens in Noorwegen namen we de fiets voor een tocht naar een prachtige staafkerk die we al eerder in 2008 hadden kunnen bekijken. Tot slot presenteren we nog twee bijzondere plaatsen in Frankrijk, de ene een vissersplaats aan de Atlantische kust, de ander een rustig dorp met kasteel in Sarthe. Kortom, genoeg beeldmateriaal dat je kan inspireren voor nieuwe uitstapjes met de camper, de motor of op de fiets!

Veel kijkplezier!

Het Mooie plaatsen-team

Onderweg in de Jura

D469 (2)
In de Jura zijn we onderweg van Arbois naar Montrond. We nemen daarvoor de D469 die ons na Arbois, een oud vestingplaatsje, door een prachtig decor voert.

Bijzonder karakter

Sillé-le-Guillaume (1)
Het rustige plaatsje Sillé-le-Guillaume is opgenomen op de lijst van plaatsen met een bijzonder karakter. Het kasteel kent een lange geschiedenis en is een tijdlang het gemeentehuis geweest.

Motorrit Mayenne

Motorrit Mayenne-Sarthe (2)
Op de grens tussen Mayenne en Sarthe rijden we met de motor een route over landelijke wegen. Onderweg passeren we het plaatsje Sillé-le-Guillaume dat op de lijst met plaatsen met een bijzonder karakter staat.

Kabeljauwvangst

Fécamp (1)
De kabeljauwvangst was jarenlang dé bron van inkomsten voor Fécamp. Maar toen die bron opdroogde, kwam gelukkig het toerisme opzetten. En de toeristen komen ook voor het Palais Bénédictine.

Toeristische route

Hardangervidda (2)
De toeristische route Hardangervidda voert over het plateau met dezelfde naam. Ons vertrekpunt ligt iets eerder bij de Hardangerbrug en onderweg passereren we de Vøringsfossen, de beroemdste waterval van Noorwegen, die we uiteraard gaan bekijken.

Fietstocht

Vestland (3)
We hebben de fiets genomen voor een tocht vanaf Lærdalsøyri naar Borgund waar we de bekendste staafkerk van Noorwegen gaan bekijken. De route voert ons over de oude weg waar tegenwoordig alleen nog toeristen rijden die de weg kennen.

Bekendste staafkerk

Staafkerk van Borgund (2)
De staafkerk van Borgund is de bekendste van de 28 staafkerken die Noorwegen telt. De kerk met prachtig houtsnijwerk is alleen te bekijken nja het betalen van entree, maar wij beschikken nog over oude opnamen.
Luxemburg vlag rond

Oudste stad

Echternach (1)
De oudste stad van Luxemburg is een gezellige stad. Echternach was ook de plaats die de heilige Willibrordus ooit uitkoos om een abdij te stichten. In de crypte van de abdijkerk ligt hij opgebaard.

Onze reis (deel 5)

Na ons vertrek uit Mittet aan het Langfjorden maken we ons op voor een reis over de volgende toeristische route, de Atlanterhavsvegen. Velen zullen deze route kennen van foto’s waarop je de weg slingerend over bruggen van eiland naar eiland ziet hoppen. Bij het uitzichtpunt Kjekska klimmen we de berg op om vanaf die hoogte de omgeving in ons op te kunnen nemen. Nadat we van dat panorama hebben genoten, vervolgen we onze reis naar Kristiansund, de noordelijkste plaats op onze reisroute. Een bezoek aan deze stad valt ons tegen. Los van het feit dat we ons de enige toeristen waanden in deze stad, bleek deze plaats ook niets aantrekkelijks te hebben. Dus reisden we door richting Oslo. Voor de komende nacht deden we ons best om ergens een plek te vinden waar we wild konden kamperen. Regelmatig staken we ergens een mooie landweg in, maar moesten we constateren dat er geen geschikte plek was, of dat de route te slecht was voor onze campers, of de plek lag te dicht bij de bewoning. Uiteindelijk vonden we een parkeerplaats bij Tingvol die niet echt voldeed aan onze criteria voor wildkamperen, maar wel geschikt was voor een overnachting. Met de wildcamera hebben we ’s-nachts reeën gespot, maar helaas geen rendieren. De volgende dag reden we naar het Innerdal / Nerdal waar we een prachtig gelegen parkeerplaats dicht bij een natuurgebied vonden. Omdat overnachten daar niet verboden is, hebben we de plaats toegevoegd aan Campercontact (sidecode 102160). Vanaf de parkeerplaats hebben we een prachtige wandeling dieper het dal in gemaakt. Het vervolg van de reis bracht ons naar Gjora, een plaats die bekend staat om een groot aantal watervallen in de directe omgeving. Vanaf de camping konden we op de fiets deze watervallen opzoeken. De volgende stop was de camping in Randsverk. Vanaf de camping hebben we een poging gedaan om een prachtige wandeltocht te maken die ons daar andere campinggasten geadviseerd werd. Wat we fout hebben gedaan, weten we niet, maar de wandeling werd een avontuur over slootjes, onder takken door en over omheiningen heen. In elk geval niet de aangegeven route die bewijzerd zou moeten zijn. Op weg naar Lillehammer kwamen we bij Sjoa bij een tankstation naast een trollendorp. Een attractie voor diegenen die met kinderen op pad zijn. In de buurt van Vinstra verlieten we de grote weg om de Peer Gyntvegen te volgen, een onverharde weg door het hooggebergte die door het natuurgebied voert waar de avonturier en sprookjesverteller Peer Gynt graag vertoefde. Uiteindelijk arriveerden we bij de camping naast het pretpark Hunderfossen in de buurt van Faberg. De fiets was van daaruit weer ons vervoermiddel voor een bezoek aan Lillehammer. Nadat we de camperplaats naast de skischans hadden bekeken, besloten we ook daar nog een nacht door te brengen. Bij het ontwaken de volgende ochtend waren we getuige van schansspringers op de Olympische borstelbaan.

Van de meest interessante belevenissen, mooie plaatsen en mooie trajecten kun je in de komende maanden nog films tegemoet zien!

Wat publiceren we komende maand?

Komende maand kunnen jullie films tegemoet zien van mooie plaatsen en trajecten in Noorwegen, Zweden, Denemarken en Frankrijk.