Nieuwe camper

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2022/07

Hallo reader,

We zijn weer terug van een vijfweekse reis door Scandinavië. De ruim 5.000 kilometer lange route heeft ons langs de Noorse fjorden, de Zweedse westkust en het zuidelijk deel van Denemarken gevoerd. Het weer viel enigszins tegen, al hebben we fiets- en wandeltochten en stadsbezoeken met droog weer kunnen maken. We waren in elk geval blij dat we besloten hadden de dubbele dekbedden in de camper te houden. Uiteraard gaan we weer aan de slag om de mooie plaatsen en trajecten in beeld samen te vatten. Maar deze maand beperken we ons nog tot Frankrijk, België en Nederland.

In Frankrijk bezochten we een bijzonder plaatsje dat werd gecreëerd uit perfecte rechthoeken. Daarnaast bezochten we een niet zo bekend plaatsje in het bergmassief Chartreuse. Met de fiets gingen we in de Dordogne op pad om een prachtig kasteel te bekijken en met de motor reden we naar een hooggelegen plaats in de Provence.

In Wallonië brachten we een bezoek aan een van de mooiste plaatsen in dat landsdeel.

De fietsroute in Nederland bracht ons van Sloten naar Stavoren en weer terug. Dit is het eerste deel van de door ons gefietste Elfstedenroute die de VVV heeft samengesteld. Omdat we de routes vanaf een camperplaats of camping fietsten, voert slechts een deel over de door de VVV gemaakte route en maken we een lus over een ander traject terug naar de camper. Onderweg kregen we in Balk de kans om een van de authentieke Friese huizen van binnen te bekijken. De fietsknooppunten kun je vinden via de downloadbutton onder de film op de website. Meer films over ons Elfstedenavontuur kun je in de komende maanden verwachten.

Veel kijkplezier en een mooie vakantieperiode!

Het Mooie plaatsen-team

Rechthoeken

Monpazier (4)
Het plaatsje Monpazier heeft door de gebruikte techniek bij de indeling veel architecten geïnspireerd. In perfecte rechthoeken zijn de kavels verdeeld. De Engelse koning Edward I had zelfs belangen in dit prachtige dorp.

Hooggelegen

Route de Fayence (2)
We nemen weer eens de motor en rijden vanuit Seillans over de Route de Fayence naar het hooggelegen Mons. Door de hoge ligging kon Mons zich steeds goed verdedigen omdat dreigingen van ver te zien waren.

Fietsroute

Van Astor via Monpazier naar Biron
In de Dordogne nemen we de fiets om vanuit het gehucht Astor naar twee mooie plaatsen te fietsen: naar Monpazier met haar karakteristieke bouwplan (dat op de lijst Plus Beaux Villages de France staat) en naar Biron met haar prachtige kasteel.

Op de grens

Saint-Pierre d'Entremont (3)
Op de grens van de departementen Isère en Savoie en aan weerskanten van de door het plaatsje lopende rivier ligt het dorp Saint-Pierre d’Entremont. Het plaatsje is een ideale uitvalsbasis voor toeristen die hun vakantie doorbrengen in het bergmassief Chartreuse.
Belgium

Slaperig

Our (1)
Het Waalse plaatsje Our is vanwege de karakteristieke bouwwijze opgenomen op de lijst van mooiste Waalse dorpen. Het kleine en slaperige plaatsje ligt aan de Our, een zijrivier van de Lesse.
Netherlands

Gaasterland

FT Sloten-Stavoren (1)
We fietsen een deel van de Elfstedenroute door Gaasterland vanaf Sloten naar Stavoren en weer terug. In Balk mogen we het huis van een neef van Lidy bewonderen.

Wat publiceren we komende maand?

We fietsen weer een deel van de Elfstedentocht en bezoeken het volgende stadje aan de route. In België rijden we een traject door de provincie Luxemburg en in Frankrijk bezoeken we drie plaatsen, waaronder het kasteel van Biron waar onze fietstocht van deze maand naar toe ging. Tot volgende maand!