Nieuwe camper

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2022/06

Hallo reader,

Eind april waren we een week in Friesland waar we delen van de Elfstedentocht hebben gefietst. Nu de winters niet meer streng genoeg zijn voor een schaatstocht, zoeken we alternatieve manieren om de tocht der tochten te rijden. Voor de camperaars zijn er routes gemaakt, evenals voor de fietsers. Maar ook voor vervoersmiddelen als skates en kano's. Dankzij de VVV! Natuurlijk kun je van de gelegenheid gebruik maken om ook de vereiste stempels te halen, zodat je aan het eind van de tocht een oorkonde met de handtekening van de burgemeester van Leeuwarden kunt krijgen. Maar als je de pech hebt, zoals wij, te fietsen in het weekeinde en op Koningsdag, dan kan het zijn dat niet alle VVV-kantoren open zijn. Maar zonder stempel geniet je net zo goed. En gelet op de straffe wind die er in Friesland kan waaien, is een e-bike een aanrader! In de komende maanden zullen we impressies van onze fietstochten en van mooie Friese plaatsen publiceren. Deze maand te beginnen met de kleinste van de elf steden die de Elfstedentocht aandoet.
Tevens nemen we jullie weer mee naar Frankrijk voor een drietal plaatsen die een plek op de lijst 'Plus Beaux Villages de France' hebben. In Duitsland reden we een deel van de Romantische Straße en in België fietsten we afgelopen jaar nog door de modder.
Fietsknoop
En nu we het toch over fietsen hebben, kunnen we je laten weten dat we de website hebben aangepast. Veel van de Nederlandse routes hebben we gereden met de Fietsknoopapp. Vanaf nu is het mogelijk om de betreffende fietsroutes te bekijken en te downloaden via een link onder de film. Wel zo gemakkelijk!

Veel kijkplezier en blijf gezond!

Het Mooie plaatsen-team

Oude plaats

Cordes-sur-Ciel (2)
Eén van de oudste plaatsen in Occitanië is Cordes-sur-Ciel. Het schilderachtige plaatsje ligt tegen een kegelvormige heuvel opgebouwd. Aan de meerdere omwallingen is te zien dat het plaatsje in de loop van de tijd steeds moest uitbreiden. En zoals in zoveel Franse plaatsjes hebben zich ook hier kunstenaars gevestigd die maar al te graag hun creaties tonen.

Hoog gelegen

Puycelsi (1)
Hoog gelegen op een heuvel ligt het prachtige plaatsje Puycelsi dat al in de 10e eeuw werd gesticht. Door de hoge ligging bleef dit dorp gespaard van de pest. Veel van de inwoners leefden eind 19e eeuw van de verkoop van spindels voor het spinnen van hennep of wol. De hoge ligging heeft er mede voor gezorgd dat het plaatsje gespaard bleef van de pest.

Prinses Brunhilda

Bruniquel (2)
Aan de voet van twee kastelen, met een prachtig uitzicht op de Aveyron, ligt het prachtige plaatsje Bruniquel. Volgens een legende is het gebouwd in opdracht van prinses Brunhilda. In de 15e eeuw groeide het plaatsje uit tot een van de welvarendste in de regio.
Belgium

Door de modder

Fietsen oost van Bouillon (1)
Het is herfst en we fietsen een rondje vanuit Bouillon. Maar in de bossen wordt ook gewerkt en de paden zijn niet altijd even goed berijdbaar. Maar tussen de herfstkleuren is het desondanks genieten. We proberen dicht bij de Semois te komen, maar dat lukt niet.
Germany

Romantisch toeren

Romantische Strasse - Rothenburg - Feuchtwangen
We rijden weer een stuk over de Romantische Straße. We starten in Rothenburg o/d Tauber en rijden zuidwaarts richting Feuchtwangen. Onderweg passeren we onder andere Schillingsfürst en Dombühl, een zogenaamde marktstad.
Netherlands

Vestingstadje

Sloten (3)
Het mooie vestingstadje Sloten is de kleinste van de elf steden aan de Elfstedenroute. De ligging aan de handelsroute tussen Duitsland en Stavoren heeft voor voorspoed gezorgd. Een deel van het stadje is een beschermd stadsgezicht.

Wat publiceren we komende maand?

In Friesland fietsen we door Gaasterland en in Frankrijk door de Dordogne waar we ook nog een vierkant plaatsje bezoeken. In België bezoeken we een van de mooiste plaatsen van Wallonië. Tot slot rijden we in Frankrijk nog naar de top van een berg en bezoeken we een kleine plaats op de grens tussen Isère en Savoie. Tot volgende maand!