Nieuwjaarswensen

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2023/01

Hallo reader,

laten we beginnen met iedereen het beste te wensen voor het nieuwe jaar 2023. We hopen dat de zorgen die voortvloeien uit de afgelopen Covid-jaren en de oorlog in Oekraïne snel achter de rug zijn. En uiteraard wensen we ook dat er snel een einde komt aan die oorlog, zodat de Oekraïners hun normale leven weer kunnen oppakken.

In het afgelopen jaar zijn er flink wat camperaars bijgekomen, hetgeen we ook kunnen merken aan het aantal bezoeken aan onze website en ons Youtube-kanaal. We hopen dat we een leuke en zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de planning van jullie reizen. Zelf hebben we nog genoeg plannen en hopen we daarvan nog zoveel mogelijk waar te kunnen maken.

In deze nieuwsbrief informeren we jullie weer over onze reis door Scandinavië en laten we films zien van mooie plaatsen en trajecten in verschillende landen.

Veel kijkplezier!

Het Mooie plaatsen-team
Netherlands

Sneek

Sneek (2)
Het stadje Sneek is vooral bekend van de Waterpoort, de laatste van de poorten die een militaire functie hadden tijdens de strijd tussen de Vetkopers en Schieringers. Maar er is veel meer te zien! En net als de andere van de 'elf steden' heeft ook Sneek een bijzondere fontein die toeristen naar de stad trekt.
Belgium

Kortrijk

Kortrijk (1)
Het historische Kortrijk kent een bewogen geschiedenis als deel van Vlaanderen. Vele bezettingen hebben hier plaatsgevonden en de bevolking heeft lang moeten vechten voor hun vrijheid. In de Sint Maartenskerk wordt deze geschiedenis prachtig in beeld gebracht.

Kvamskogen

Kvamskogen (2)
We zijn onderweg naar Bergen en rijden over de Kvamskogen, ook weer aangemerkt als een Nasjonale Turistveger. Na Nordheimsund zien we al de eerste attractie, de waterval Steindalsfossen.

FT naar Bergen

FT naar Bergen (2)
Vanaf de parkeerplaats bij de Ikea bezoeken we per fiets de stad Bergen. De route voert ons langs een blauwgekleurd fjord en door het museumterrein van de oude stad Bryggen.

Bergen

Bergen (1)
We bezoeken Bergen op het moment dat tromgeroffel de straten vult. Er vindt een vierjaarlijks boogschutterstoernooi plaats. Een stralende zon zorgt voor een echt vakantiegevoel, terwijl Bergen vaak onder regen schuil gaat.
Luxemburg vlag rond

Diekirch

Diekirch (2)
In de Luxemburgse Ardennen ligt het lieflijke plaatsje Diekirch dat bekend staat om de ezel. Door het hele stadje kom je de ezels tegen, als fontein of als standbeeld, zelfs als weerhaan op de kerktoren!

Onze Noorwegenreis (deel 4)

Het is begin juni als we vanuit Lærdal verder reizen naar Geiranger. Het weer begint langzaamaan iets te verbeteren. Bij Kaupanger bekijken we nog even het staafkerkje voordat we doorreizen naar Vassbakken. Daar hadden we een overnachting op de camperplaats gepland, maar aangezien die langs de weg ligt, zijn we na een wandeling naar een bijzonder berghutje weer verder gereisd. We vonden een overnachtingsplek bij Hervassbu. Deze parkeerplaats ligt hoog in de bergen en dit werd onze eerste en enige overnachting in de sneeuw. De route bracht ons via Sognefjellet, waar we van het uitzicht konden genieten, naar Lom waar we het oudste staafkerkje van Noorwegen bezochten. De dag sloten we af in Billingen. De camperplaats ligt naast het Reinheimen National Park. Hier hebben we een bergwandeling gemaakt naar een rotsblok die een kloof overbrugt. Het vervolg van de route naar Geiranger bracht ons langs de ‘knuten’, een soort knoop in de weg waar men in vroeger dagen hoogte mee won zonder de weg al te steil te maken. En uiteraard hebben we, voordat we afdaalden naar Geiranger, nog genoten van het uitzicht over het Geirangerfjord. Datzelfde deden we ook nadat we Geiranger weer achter ons lieten. Door de mistflarden heen konden we een cruiseschip zien dat op weg was naar Geiranger. Voordat we bij het Tresfjord aankwamen, bezochten we nog de watervallen Ornersvingen. Aan het Tresfjord hadden we eindelijk wat beter weer en dus konden we met de fiets vanuit camping Fagervik rond het Tresfjord fietsen, gebruikmakend van de Tresfjordbrua bij Vikebukt. Hoewel het vanaf nu wel nog fris was en er soms een regenbui viel, hadden we vanaf dat moment niet echt meer te klagen over het weer. Op weg naar de camping in Mittet passeerden we een Nederlands paar dat met hun camper in de berm was geraakt. Uitgeweken voor tegenliggers lieten ze ons weten, maar hulp was al onderweg. Of zij de vakantie hebben kunnen voortzetten, is ons niet bekend. Zo zie je maar dat het altijd uitkijken geblazen is op de vrij nauwe wegen in Noorwegen! Vanuit de camping in Mittet zijn we met de fiets een berg omhoog gefietst tot aan Skrokken. Voor avonturiers is het mogelijk om daar te overnachten in de camper, maar wel na tol te hebben betaald voor gebruik van de particuliere weg naar die camperplaats.

Van de meest interessante belevenissen, mooie plaatsen en mooie trajecten kun je in de komende maanden nog films tegemoet zien!
221231 Pups

Dorus, Rebus, Mila en Falkor

Zoals we in de vorige nieuwsbrief al hebben laten weten, is onze hond Boogie bevallen van drie reutjes en een teefje. Inmiddels is het jonge grut alweer 4 weken oud. De moeder, onze Boogie, is een mini golden doodle en vindt het geweldig om mee op stap te gaan in de camper en wij verwachten dat dit ook voor de pups zal gelden. De vader is een kruising tussen een midi labradoodle en een Tibetaanse terriër. Nog niet alle pups hebben al een nieuw geschikt thuis gevonden. Mocht u geïnteresseerd zijn in een niet-verharend gezelschapsdier, of kent u toevallig iemand die daar naar op zoek is, dan kunt u contact met ons opnemen via dit mailadres: info@mooieplaatsen.nl.

Wat publiceren we komende maand?

In Frankrijk rijden we een prachtige route door de Jura en maken we een motorrit in de Mayenne, waar we ook een stadje met karakter bezoeken. Ook bezoeken we een havenplaats waar men vroeger van de kabeljauwvangst leefde. In Noorwegen rijden we een toeristische route en fietsen we naar een prachtige staafkerk. Tot slot bezoeken we het oudste stadje van Luxemburg!