Sinterklaas en kerstman in camper v2

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2022/12

Hallo reader,

Het jaar loopt ten einde en velen zullen alweer plannen maken voor de komende zomer. Of de camper wordt nog gepakt voor een overwintering of voor een wintersport. Hoe dan ook, de donkere avonden zijn misschien de uitgelezen kans om ideeën op te doen voor de volgende campertrip. Wij hopen hier een mooie bijdrage aan te kunnen leveren.

In onze films is te zien dat we haast nooit op pad gaan zonder onze viervoeter, de Golden Doodle Boogie (Woogie). De surprise kwam dit jaar een dag te laat. Onze trouwe reisgezellin is op dinsdag 6 december bevallen van vier gezonde pups met de namen DOrus, REbus, MIla en FAlkor. Allemaal namen met een link naar de muziek. Het jonge moedertje geeft er blijk van een echte moeder te willen zijn, want ze is geen moment van de kleintjes weg te slaan!
20221206_141305
In deze nieuwsbrief lichten we onze bezoeken toe aan mooie plaatsen in Frankrijk, Denemarken, Duitsland en ons eigen land. Twee van die plaatsen hebben de meeste monumenten van het land. En in Noorwegen rijden we in twee delen over een bekende toeristische route.

Veel kijkplezier en mooie feestdagen!

Het Mooie plaatsen-team
France

Kerk met geschiedenis

Parfondeval (3)
In de Thiérache liggen tal van versterkte kerken. Zo ook in Parfondeval dat de titel van Plus Beau Village de France mag dragen. In de kerk is een interessante expositie over de geschiedenis van de kerk ingericht.
Germany

Veelsoortig vakwerk

Celle (1)
Noord-Duitsland telt veel plaatsen met vakwerkhuizen, maar geen enkele plaats heeft er zoveel die onder monumentenzorg vallen als Celle. Goed te zien is hoe het vakwerk door de jaren heen is veranderd.
Netherlands

Monumentenstad

Harlingen (3)
Met de hoogste monumentendichtheid van Nederland mag Harlingen zich verheugen op bezoek van vele toeristen. In het havenstadje staan diverse beelden met hun eigen lokale geschiedenis.
Denmark

Vissersplaatsje

Gilleleje (2)
Het vissersplaatsje Gilleleje heeft de grootste commerciële haven van Sealand. In het dorp vind je nog authentieke huizen met rieten daken die met een speciale houtconstructie bij elkaar worden gehouden.
Norway

Hardanger deel 1

Hardanger deel 1 (1)
We rijden over de toeristische route Hardanger en volgen niet de traditionele richting. Omdat we onderweg zijn naar Bergen rijden we aan de zuidzijde langs het Hardangerfjord vanaf Jondal richting Utne.
Norway

Hardanger deel 2

Hardanger deel 2 (1)
In dit tweede deel van onze reis over de toeristische route Hardanger pakken we na de oversteek vanuit Utne bij Kvanndal de route weer op om in zuidwestelijke richting verder te trekken. Het reisdoel is Nordheimsund.

Informatie over Noorwegen

Tol
Noorwegen heeft een aantal tolwegen. Daarnaast moet ook tol betaald worden voor de veerponten. Zweden en Denemarken heffen tol op veerponten en bepaalde bruggen, zoals de Storebæltbrug die beide landen verbindt. De tarieven zijn vaak gebaseerd op het gewicht en/of lengte van het voertuig. Wie geen e-pass heeft, kan een rekening thuis verwachten op basis van het kenteken. Het voordeel van de e-pass is niet alleen de gemakkelijke wijze van betalen, maar ook de korting die je op de veerponten krijgt voor het gebruik van de e-pass.
Meer informatie vind je op:
Campings en camperplaatsen
Wie in Noorwegen en Zweden wil wildkamperen, moet zich houden aan wat basisregels. Zo mag er niet op gecultiveerde grond (maailand, ingezaaid land of weiland) worden geparkeerd, moet er tussen de camper en het dichtsbijzijnd huis of hut minimaal 150 meter zitten en mag je maximaal 2 nachten daar vertoeven. Tenzij de eigenaar van de grond toestemming geeft voor een langer verblijf. Uiteraard mag afvalwater, een chemisch toilet en afval alleen op de daarvoor bestemde plekken worden geloosd. Anders dan in Noorwegen en Zweden is wildkamperen in Denemarken niet toegestaan. Op sommige campings kun je korting krijgen met de CKE-pas (verkrijgbaar bij de ANWB).

Onze reis (deel 3)

In de Kampeerauto nummer 9 van de NKC staat het verslag van een reis door de Noorse fjorden van Esther Vos en Kay Holleman. Wat opvalt is dat zij regelmatig in files terecht kwamen en gezellige plaatsen vonden om doorheen te slenteren. Hun reis zal ongetwijfeld in een latere periode plaats hebben gevonden, want wij hebben geen enkele file gehad en de gezelligheid in de plaatsjes was door het ontbreken van veel toeristen ook ver te zoeken. Met uitzondering van de stad Bergen. En wat het weer betreft, hadden wij het jammer genoeg ook slechter getroffen in het fjordengebied. Een interessant artikel, mocht u geïnteresseerd zijn in Noorwegen.

In ons verslag over onze reis waren we aangekomen in Bergen, de stad die bekend staat om de vele regen die er valt. Maar wij bezochten de stad onder een stralende zon en troffen het, want het vierjaarlijkse boogschuttersfeest werd er die dag gehouden. Het vervolg van de reis bracht ons verder noordwaarts en voerde over de toeristische route Hardangervidda. We staken de Hardangerbrug over, een 1400 meter lange brug met een doorvaarthoogte van 55 meter, die echter niet voldoende hoog is om alle cruiseschepen te laten passeren. Bijzonder zijn de rotondes die aan beide zijden van de brug liggen en zich in tunnels bevinden. De Hardangerbrug hebben we ook van bovenaf bekeken. Bij Eidfjord passeerden we de indrukwekkende Vøringsfossen waterval, de beroemdste waterval van Noorwegen. De watermassa valt 182 meter omlaag en zorgt voor een spectaculair beeld vanaf de aangelegde wandelpaden. Het vervolg van de reis bracht ons langs de stuwdam Sysenvatn van Statkraft, het grootste Noorse energiebedrijf, dat vooral actief is in waterkracht. Door de winterse omstandigheden (het sneeuwde en het was mistig) hebben we echter weinig van de dam kunnen zien. Toen het tijd was om een camperplaats op te zoeken, vonden we een parkeerplaats naast het kerkhof in Hovet. Hoewel het geen officiële camperplaats is, werd dit gedoogd. Rustig was het in elk geval. De volgende dag waren we weer op pad naar Lærdal en reden we over een weg vol tunnels en haarspeldbochten die als spaghetti over elkaar liggen.
Tunnels en lussen
We weken even van onze route af om Flåm te bezoeken, het dorp waar een van de steilste treintrajecten ter wereld naar Myrdal vandaan vertrekt. Het dorp met de bekende Flåmsbana trekt ongeveer een half miljoen bezoekers per jaar. Ons plan was om de bergpas Aurlandsfjellet naar Lærdal te nemen, maar die was vanwege de sneeuw gesloten. Dus reden we noodgedwongen door de 24,5 kilometer lange Lærdaltunnel. Bijzonder aan deze tunnel zijn de met kleuren verlichte berghallen waar mensen met claustrofobie even kunnen bijkomen. Uiteindelijk eindigde die dag onze trip in Lærdalsøyri, een klein dorp met een historische kern van authentieke Noorse huizen, waarvan op 18 januari 2014 tientallen gebouwen door een brand in de as werden gelegd. Per fiets maakten we vanaf de camping een fietstocht naar Borgund om daar het bijzondere staafkerkje te bekijken. In een bezoekerscentrum worden alle bijzonderheden van dit kerkje inzichtelijk getoond.

Van de meest interessante belevenissen, mooie plaatsen en mooie trajecten kun je in de komende maanden nog films tegemoet zien!

Wat publiceren we komende maand?

We gaan op weg voor een bezoek aan de Noorse stad waar de meeste regen valt. In België bezoeken we een historische plaats waar op een bijzondere wijze de Vlaamse geschiedenis wordt verteld. Tot slot bezoeken we nog een Nederlandse en Luxemburgse stad.