Nieuwe camper

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2022/11

Hallo reader,

Noord-Europa was voor ons nog een redelijk onontgonnen gebied. Dat valt ook af te lezen van de website. Noorwegen en Zweden kenden maar elk één pagina waar we filmpjes hebben gepost. Maar daar komt nu verandering in. Vorige maand hebben we al de eerste films laten zien van onze vijf weken durende reis naar Scandinavië, een reis die ons vanuit Denemarken in Noorwegen bracht en met een boog over Zweden weer terug naar Denemarken. Vorige maand toonden we de route die we vanaf Lindesnes noordwaarts langs de Noordzeekust reden en de route vanaf Oanes tot Røldal. De route die we deze maand laten zien, ligt hier tussen en voert door Jæren, een gebied met afwisselende landschappen. Daarnaast hebben we een film over een staafkerkje dat we hebben bezocht. Voor de derde film maken we een sprong naar het einde van onze reis. In Zweden bezochten we Strömstad, een oud vissersdorp dicht bij de Noorse grens.
De andere films zijn van dichterbij huis. In Friesland fietsten we twee routes waarvan één langs de Elfstedentocht. Tot slot reden we in België met de campers door de in herfstkleuren getooide Ardennen.

Veel kijkplezier!

Het Mooie plaatsen-team
Netherlands

Markante plekken

Deze fietsroute gaat langs het laatste deel van de Elfstedenroute tussen Leeuwarden en Burdaard en komt langs twee bekende plekken aan het traject: het bruggetje bij Bartlehiem en de Tegeltjesbrug over De Murk.

Friese meren

We nemen de fiets om vanaf Sneek naar Joure te fietsen. De weg voert grotendeels door de gemeente Fryske Marren. We maken gebruik van meerdere pontjes en mogen ook zelf een brug bedienen.
Belgium

Herfst in de Ardennen

Ardennen Basse-Bodeux-Hotton (1)
Het is herfst wanneer we met de camper door de Ardennen rijden van Basse-Bodeux naar Hotton. Onderweg passeren we de plaats waar tijdens de Slag om de Ardennen het hoofdkwartier van de 82nd Airborne Division lag.
Norway

Best bewaard

Staafkerkje van Lom (1)
Het staafkerkje van Lom is een van de grootste bewaard gebleven staafkerkjes van Noorwegen. Veel katholieke uitingen gingen verloren, maar de lokale bevolking heeft door schenkingen het kerkje weer kleurrijk gemaakt.
Norway

Afwisselend

Jaeren (1)
We zijn onderweg vanaf Egersund, de meest zuidelijke gemeente van Noorwegen, naar het fjordengebied. De route voert langs de Noordzeekust en door Jæren, een streek met afwisselende landschappen.
Sweden

Oud vissersdorp

Strömstad (1)
Op onze terugreis vanuit Noorwegen passerden we het dicht bij de Noorse grens liggende Strömstad, vroeger een vissersdorp, tegenwoordig een toeristenplaats met een geschiedenis als kuuroord.

Informatie over Noorwegen

Geldzaken
Het is verstandig om voor de reis bij je eigen bank na te gaan bij welke geldautomaat of bank je het beste geld kunt opnemen. Bij betalingen met de pinpas kun je de vraag krijgen of je in Euro's of in de lokale munteenheid wil betalen. Betalen in Noorse kronen is dan het voordeligst.

Medicijnen
Wanneer je aangewezen bent op medicijnen, geldt het advies om een medicijnenpaspoort bij je te hebben waarin deze medicijnen genoemd staan. De invoer is dan toegestaan.
Drank en etenswaren
Noorwegen hanteert douaneregels voor de invoer van drank en etenswaren. De regels voor alcohol zijn complex, maar het komt er globaal op neer dat er maximaal 5 liter bier mag worden ingevoerd als er geen andere alcoholische dranken worden meegenomen. Voor etenswaren geldt dat maximaal 10 kg vleesproducten en zuivel uit een EU-land mag worden ingevoerd. Ook voor fruit en groenten geldt 10 kg als maximum. Voor aardappelen moet zelfs een speciale vergunning worden aangevraagd!
De regels gelden per persoon.

Onze reis (deel 2)

In de vorige nieuwsbrief hebben we onze reis tot aan Odda toegelicht. We waren van plan om daar te overnachten op de camperplaats bij de gletsjer Bruarbreen. De weg omhoog was erg smal en voor grote campers kan het moeilijk zijn om tegemoetkomend verkeer te passeren. Aangekomen bij de grote parkeerplaats kregen we te horen dat de camperplaats achter een tweede slagboom lag en zeer slecht bereikbaar was. En omdat alles ook nog eens door en door nat was, hebben we een plek gezocht op de Trolltunga Camping. Na een bezoek aan Odda, waar een filmploeg een belangrijke doorgaande weg regelmatig afsloot voor filmopnamen, vervolgden we onze reis richting Bergen. De route voerde ons deels over de toeristische route Hardanger die rondom de Sørfjord en Hardangerfjord loopt. De route staat in de top 5 van mooiste routes van Noorwegen en bestaat uit 4 delen die niet allemaal op elkaar aansluiten. Wij reden het deel tussen Jondal en Nordheimsund en ook nog eens in de tegengestelde richting omdat we naar Bergen onderweg waren. Het Hardangerfjord staat bekend om de fruitteelt. Hoewel we in mei onderweg waren, kwamen we te laat om de bloesem van de fruitbomen nog te kunnen zien. Onderweg maakten we diverse malen gebruik van veerboten. Het vervolg van de reis bracht ons over de Kvamskogen, een volgende Nasjonale Turistveger, die ons langs de waterval Steindalsfossen voerde. Deze waterval is in de 17e eeuw ontstaan doordat de route van de oorspronkelijke waterstroom door een lawine werd versperd. Het bijzondere van deze waterval is dat je er droog onderdoor kunt lopen. De route tot Bergen telde zo'n tien tunnels. Daar is in Noorwegen geen gebrek aan. Aangezien Bergen geen camperplaatsen heeft, kozen we voor een overnachting op de parkeerplaats bij IKEA Åsane, van waaruit we per fiets Bergen bezochten.
Films over de toeristische routes Hardanger en Kvamskogen en ons bezoek aan Bergen kun je in de komende maanden tegemoet zien.

Wat publiceren we komende maand?

We presenteren films uit vijf verschillende landen, te weten Frankrijk, Noorwegen, Duitsland, Denemarken en ons eigen land!