Nieuwe camper

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2021/9

Hallo reader,

Helaas zat er een verkeerde link in de mail naar de film over Kevelaer. Daarom sturen we u deze nieuwe versie met wel werkende link.

Gevaccineerd en met de QR-code op zak (die we regelmatig hebben moeten laten uitlezen om een plaatsje op een terras te kunnen bemachtigen) hebben we dit jaar onze zomervakantie kunnen houden. De reis ging over Duitsland naar Frankrijk en heeft weer tal van mooie plaatsen en trajecten opgeleverd. Daar komen we later dit jaar uiteraard graag op terug.

In Frankrijk kwamen we weer terecht in Parthenay, een eerder door ons bezochte plaats. We schrokken van de vele leegstaande panden die de binnenstad een armoedig aanzien geven. Covid heeft hier flink toegeslagen en veel van de middenstanders hebben blijkbaar hun winkel, restaurant of café moeten sluiten. De filmpjes uit de afgelopen jaren over deze plaatsen kunnen dus helaas een vertekend beeld van de werkelijkheid geven. Wees daarop bedacht bij een bezoek aan deze plaatsen. Gelukkig is het beeld in de echte toeristische plaatsen rooskleuriger. Al kan het daar op sommige momenten wel erg druk zijn en worden coronamaatregelen niet in alle gevallen juist opgevolgd.

Deze maand nemen we jullie mee naar een Nederlands kuuroord waar ook diverse kunstenaars zich prima thuis voelden. Verder steken we even de grens over naar een Duits bedevaartsoord dat ooit tot Nederland hoorde. Met de motor beklimmen we een korte bergweg langs een stuwmeer en met de fiets gingen we op zoek naar de Loire, maar die kregen we amper te zien.

Veel kijkplezier en blijf gezond!

Het Mooie plaatsen-team
Netherlands

Kuuroord

Domburg (1)
Op het Zeeuwse Walcheren ligt een klein kuuroord met oude thermen en heilzaam water. De welgestelden wisten deze badplaats Domburg al in de 18e eeuw te vinden nadat twee Zeeuwse dames het goede voorbeeld hadden gegeven. In de vorige eeuw kwamen kunstenaars hier hun inspiratie opdoen.
Netherlands

Pelgrimsoord

Ooit hoorde Kevelaer tot Nederland. Het plaatsje werd als bedevaartsoord bekend nadat een marskramer op last van Maria een kapelletje bouwde. Vooral toen in Nederland het openlijk belijden van het rooms-katholieke geloof verboden werd, groeide de pelgrimage naar dit mooie plaatsje.
Germany

Langs een stuwmeer

D315 vanaf Greoux-les-Bains.Movie_Snapshot
Vanaf Gréoux-les-Bains rijden we een stukje over de D952 om vervolgens de D315 omhoog te nemen langs het stuwmeer in het Lac d’Esparron. Vanaf de weg is de stuwdam te zien die Le Verdon tot een stuwmeer maakt.
Germany

Langs de rivier

Saône et Loire (1)
We fietsen een rondje door het departement Saône-et-Loire om langs de Loire te kunnen rijden, maar die zien we amper. Maar onderweg komen we bij toeval wel een prachtig gerestaureerde ijsmachine tegen.

Wat publiceren we komende maand?

In Italië bezoeken we een bierbrouwerij om vervolgens vanaf daar een campertraject te rijden. Met de motor beklimmen we een bij wielrenners geliefde col en met de fiets verkennen we Schouwen-Duiveland. En tot slot bezoeken we nog een Nederlandse Hanzestad.