Nieuwe camper

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2021/4

Hallo reader,

We leven inmiddels weer in de zomertijd, maar het weer springt helaas nog heen en weer tussen winter en lente. Toch weerhoudt dat velen niet ervan om al op pad te gaan, vooral in eigen land. Volgende maand zullen we weer wat aandacht geven aan mooie plaatsen in Nederland. Deze maand tonen we vooral beelden uit het Franse Occitanië waar we een fietstocht maken door de Gorges-de-Hérault en onderweg een prachtige brug en een mooi dorp bezoeken. Daarnaast rijden we een wijnroute met weinig wijngaarden en bezoeken we een vestingstadje met een hooggelegen kasteel. Tot slot nemen we je ook nog even mee naar Trentino in Italië waar we in 2019 op een camperplaats naast een leuk plaatsje hebben overnacht.

Blijf gezond en veel kijkplezier!

Het Mooie plaatsen-team

Fietsen door een kloof

FT Gorges-de-l'Hérault
Fietsen in Frankrijk vraagt altijd om een goede voorbereiding omdat dit land weinig fietspaden kent. Tijdens deze fietstocht hebben we de gok gewaagd om over een toeristische route door een kloof te fietsen, en dat ging zonder problemen! Onderweg door de Gorges-de-Hérault genoten we van een prachtige duivelsbrug en de vele activiteiten in de kloof.

Willem van Orange

Saint Guilhem-le-Désert (1)
Ons reisdoel van de fietstocht door de Gorges-de-Hérault was het prachtige plaatsje Saint-Guilhem-le-Désert. Hier stichtte Willem van Orange (niet de onze) in 804 een klooster waar rondom heen het naar hem genoemde dorp ontstond. Het plaatsje ligt op het punt waar de Verdus door een woeste en alleen te voet toegankelijke rotskloof uitstroomt in de kloof van de Hérault.

Wijnroute zonder wijn

Route des Vins de la Malepère (3)
We zijn met de camper onderweg van Mirepoix naar Carcassonne. De route voert via de D119 op de grens tussen Ariège en Aude. Een deel van het traject heet Route-des-Vins-de-la Malepère. Je verwacht dan tussen de wijngaarden te rijden, maar helaas zien we die nauwelijks. Maar het wijngebied ligt wel degelijk naast de route!

Vestingstadje met portils

Foix
Frankrijk telt heel wat steden die rond een kasteel zijn ontstaan. Zo ontstond ook het stadje Foix in het departement Ariège. Ooit was Foix een vestingstadje met het prachtig gelegen kasteel boven op een heuvel. Maar tijdens de Godsdienstoorlogen kwam daar een einde aan. De ‘portils’ in het stadje zijn een bezienswaardigheid.
Italy

Overnachten in Trentino

Welsberg-Taisten (3)
Op onze terugreis vanuit Kroatië in 2019 hebben we overnacht in het Pustertal in Zuid-Tirol. De gratis camperplaats ligt naast het kleine stationnetje en een prachtig park. Een wandeling naar het dorpje Welsberg-Taisten bracht ons langs een interessant kerkhof.

Dodehoeksticker

Dode hoek
Sinds 1 januari moeten in Frankrijk waarschuwingsstickers gevoerd worden op voertuigen met een maximaal gewicht van meer dan 3.500 kilogram. De maatregel is bedoeld om ongelukken met fietsers en voetgangers te voorkomen. Hoewel er veel verzet is vanuit met name de toeristische sector, is de regeling van kracht en kan een bekeuring van € 135 opgelegd worden als de stickers ontbreken. Wees dus gewaarschuwd!

Wat publiceren we komende maand?

In de Haute-Garonne gaan we een ijsje eten bij de Nederlandse Kim en met de camper rijden we door de Vallée-de-la-Salindrenque. In Nederland fietsen we naar een door de Gouden Eeuw rijk geworden stadje en bezoeken dit mooie stadje uiteraard.