Nieuwe camper

Mooie plaatsen en trajecten

Nieuwsbrief 2020/09

Hallo reader,

Blij verrast waren we toen we ontdekten dat de NKC onze website bij de leden aanbeveelt. De publicatie in de Kampeerauto heeft weer nieuwe leden gegenereerd, die we uiteraard van harte welkom heten op ons forum. We hopen dat de aangeboden informatie aan de verwachtingen voldoet!
2009 NKC-blad mooieplaatsen.nl
Gelukkig zijn er ook abonnees die ons helpen de informatie correct te houden. Zodoende kon met hulp van Dré een storende fout op de pagina Zeeland worden verholpen. Bedankt voor deze bijdrage!

Tegen de verwachtingen in waren we dit jaar toch nog in staat om het buitenland te bezoeken. Met inachtneming van de noodzakelijke en plaatselijk geldende coronamaatregelen hebben we Frankrijk kunnen bezoeken. Dat heeft weer veel interessante en mooie plaatsen voor de website opgeleverd. De drukte hebben we kunnen vermijden, mede dankzij het feit dat je in de camper self supporting bent. De motor hadden we dit jaar niet mee omdat Boogie nog te jong is om in de tanktas mee te kunnen reizen. Volgende maand starten we de publicatie van films uit onze recente vakantie.
Deze maand presenteren we een motorrit over de drie-kruizenpas, bezoeken we een drietal plaatsen met een haven en twee bijzondere kloosters in het Midden-Oosten.

Veel kijkplezier!

Het Mooie plaatsen-team
Italy

Drie kruizen-pas

Tre Crocipas
Vanaf Cortina d’Ampezzo vertrokken we op de motor voor een tocht over de Tre Croci-pas naar Misurina. De naam komt, hoe kan het ook anders, van drie kruizen die ooit op de pashoogte stonden ter nagedachtenis aan een moeder en haar twee kinderen die er in een sneeuwstorm omkwamen.

Kroatië-rond

Sardientjes en makreel

Fažana
Aan de westzijde van Istrië ligt Fažana, ook wel de parel van de westkust genoemd. De kleine haven wordt niet alleen door toeristen gebruikt maar is ook de thuishaven voor de lokale vissers. Dit vissersplaatsje staat bekend om de sardientjes en makreel. Het plaatsje zelf is schilderachtig mooi.

Netherlands

Schotse banden

Veere
Er is slechts één plaats in Europa die een sterke economische band had met Schotland: ons eigen Veere in Zeeland. Deze stad is groot geworden door de wolhandel, wat nog te zien valt aan de prachtige Schotse woningen aan de haven. Tegenwoordig is het een geliefd toeristenoord waar het zelfs in coronatijd erg druk is.
Netherlands

Immense kerk

Brouwershaven
‘Brouw’, zoals Brouwershaven ook wel genoemd wordt, is een rustig havenplaatsje dat door de ligging aan het Grevelingenmeer zeer in trek is bij watersporters. Maar wie het stadje bezoekt, zal verrast zijn door de immense kerk in dit relatief kleine plaatsje. Die kerk is een bezoek zeer zeker waard!
Israel

Koele wadi

Wadi Quelt (2)
De Judean Mountains herbergen veel kloven. Eén daarvan is de Wadi Al Qelt die op zomerse dagen voor verkoeling zorgt. Verderop in de kloof ligt een prachtig klooster verborgen.
Omdat de originele film beschermde muziek bevat, is het geluidsspoor aangepast. Daarmee is ook de ingesproken tekst vervangen door ondertiteling.
Israel

Uitstervend beroep

Mar Saba
In de buurt van Bethlehem, op de door Israël gecontroleerde Westbank, ligt het Grieks-Orthodox klooster Mar Saba dat een van de oudst bewoonde kloosters ter wereld is. Tijdens het bezoek in 2006 leefden er nog maar 15 monniken. Ooit waren dat er duizenden. En omdat er steeds minder monniken zijn, bestaan er zorgen over het voortbestaan van deze kloosters.
Toen de lockdown-maatregelen rond corona van kracht werden en vakantie vieren onmogelijk leek, dreigden we snel door onze voorraad filmpjes heen te raken. Daarom hebben we besloten om korte documentaires over het Midden-Oosten te publiceren. Deze zijn door Wim gemaakt tijdens en na zijn uitzending voor de Verenigde Naties. In de nieuwsbrieven geven we wat achtergrondinformatie over de uitzending.

United Nations Truce Supervision Organization

De functie van Chief Militairy Personnel Officer (CMPO) is voor het grootste deel een bureaubaan. Elke werkdag startte met een ochtendbriefing onder leiding van de Chief of Staff (COS), generaal Clive Lilley (Nieuw-Zeeland). Alle belangrijke meldingen uit de buitenposten, de pers en de (politieke) situatie in Israël en de omliggende landen passeerden de revue. Op maandag volgde nog een vergadering voor de sectiehoofden onder leiding van de Deputy Chief of Staff (DCOS). Elke maand kwamen er nieuwe waarnemers aan en vertrokken er waarnemers. De sectie van Wim organiseerde dit, evenals de functiewisselingen tijdens de missie. De waarnemers werden nl geacht gedurende hun missie aan beide zijden van de grens te functioneren om alle schijn van partijdigheid te voorkomen. Om zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van alle behoeften, wensen of klachten van de waarnemers vonden er regelmatig Line Tours plaats. Dan werden de buitenposten bezocht: de Observer Group Golan (OGG-T) in Tiberias en OGG-D in Damascus en de Observer Group Lebanon (OGG-L) in Beirut. Een paar keer per jaar werd onder leiding van Wim op het hoofdkwartier een vergadering gehouden met de personeelsfunctionarissen van de buitenposten. Als Senior National Representative had Wim tevens de zorg over alle Nederlanders in de missie, niet alleen de militairen maar ook hun eventueel meegereisde gezinsleden. Uit hoofde van die functie moest ook wekelijks een reportage richting Den Haag opgesteld worden.
Fragment uit het dagboek van Wim:
Ik pak de auto en rijd weer naar Wadi Quelt. Gwynn (Australië) heeft me verteld dat in de wadi een klooster ligt. Blijkbaar ben ik indertijd niet ver genoeg doorgelopen, anders had ik het klooster wel ontdekt. Op aangeven van Gwynn neem ik nu een andere weg die me richting Jericho brengt. Op een bepaalde plek zie ik een kruis op een berg en stop de wagen om er naar toe te lopen. Onmiddellijk heb ik al een Arabier aan mijn staart hangen die me kralen wil verkopen. Niet opdringerig, dat moet gezegd worden, maar wel behulpzaam en ook vriendelijk. Hij toont me het klooster in de diepte en vertelt me dat het water de hele weg via een irrigatiekanaal tot bij het klooster wordt gebracht. Indertijd ben ik bij de bron van dit waterkanaal geweest. Nu zie ik waar het naar toe wordt geleid.
.....
Wanneer op zondagmiddag de zon even doorbreekt en ik net overweeg om een cappuccino bij Hillel te gaan drinken, krijg ik een telefoontje van Kevin McDonald (Ierland): of ik zin heb om mee te gaan naar Mar Saba? Natuurlijk heb ik dat! Die plaats staat nog op mijn verlanglijstje. Een half uur later zijn we al op weg. Bethlehem is gigantisch druk en we moeten ons werkelijk een weg banen door de gele stroom aan taxi’s. Achter Bethlehem gaat het over de toppen van de heuvels naar het oosten. We passeren dorpjes met veel hangjongeren, waarbij we ons onwillekeurig afvragen wat die zoal overdag allemaal doen. De meesten zullen werkeloos zijn. We zien ook veel jongens in de leeftijd van zo’n tien jaar in mini-gevechtspakken. Broeinesten van militanten, denken we! Als we aankomen bij Mar Saba is de zon alweer achter de wolken verdwenen. Bij de ingang laat een monnik ons weten dat er gebeden wordt. We moeten zo’n anderhalf uur wachten.

Wat publiceren we komende maand?

Omdat we weer richting winter gaan, laten we twee films zien met prachtige berghutten in Oostenrijk. Met de motor rijden we een route die voor campers ongeschikt is en we bezoeken een kerk die half in de rotsen is gebouwd! En in Israël laten we mooie plekken in het centrale bergland zien.